TASHARUK

GÈNERE, CULTURA I RESISTÈNCIES A PALESTINA

النوع والثقافة والمقاومة في فلسطين

Azza El-Hassan

documental, experimental, arxiu

refugiats, diàspora, exili, fedaïns, anticolonialisme, gènere, identitat, pertinença, música, third cinema, nakba, naksa, Gaza, Cisjordània, Palestina 48, memòries familiars, memòria

عزة الحسن

"Veig la meva feina de restaurar els films d'arxiu com un acte per recuperar la narrativa col·lectiva palestina. El treball d'arxiu en un context que els esborra pren un significat completament diferent. El fet de restaurar aquestes pel·lícules en aquest moment precís, no és només per recuperar uns documents històrics sinó per dir, existim"

Biografia

Azza El-Hassan (1971) és llicenciada en cinema i sociologia. Treballa principalment en el món del documental i en els darrers anys s’ha especialitzat en el cinema d’arxiu i és consultora artística del projecte Creative Interruptions. L’any 1996 realitza el seu primer documental a Palestina, Arab Women Speak Out i decideix quedar-se a Ramallah on treballa com cineasta independent. Entre el 1996 i el 2014 realitza diverses pel·lícules, Title deeds from Moses, és un documental sobre les colònies israelianes a Jerusalem, The place, 3cm less i Kings and extras, son obres que investiguen i es submergeixen en la recerca dels arxius audiovisuals desapareguts després de la invasió del Líban del 1982 i The unbearable presence of Asmahan explora la memòria, les representacions identitàries i l’imaginari cultural dels joves cairotes a través de la figura d’Asmahan, una cantant egípcia emblemàtica els anys setanta. La seva obra s’endinsa i intenta recuperar la memòria visual del poble palestí perduda i confiscada. Azza El-Hassan es qüestiona com un poble o un individu pot gestionar les coses perdudes i desaparegudes, ja siguin éssers, pel·lícules, records, cases, terra… S’interroga sobre el que vol dir per un poble no tenir arxiu, no tenir imatges que provin l’existència, que corroborin els fets, encara que el poble palestí no hagi deixat mai de crear una narrativa, d’escriure la seva pròpia història. Azza El-Hassan ha investigat i ha escrit sobre la història dels i de les cineastes palestines i assegura que ja des dels anys trenta hi havia persones que feien cinema a Palestina, els germans Lama, Lama’ Brothers, fundadors també del cinema egipci. Ha participat també, en la restauració de dues pel·lícules d’arxiu, Jerusalem, Flower of All Cities del pintor Ismael Shammout i  Palestine in the Eye de Hani Jawhariyeh. Azza El-Hassan, va néixer a Amman, es va exiliar amb la seva família a Beirut després del Setembre Negre i torna a exiliar-se a Amman després de la invasió de Beirut. Va estudiar a Londres i des de 1996 viu a Palestina. Actualment treballa en un nou documental, My Mother & Other Revolutionary Matters, sobre la vida i trajectòria de la seva mare, militant de l’OLP als anys setanta.

Filmografia

—My Mother & Other Revolutionary Matters, en curs de realització.

—The unbearable presence of Asmahan, 60′, documental, 2014.

—Kings And Extras, 60′, documental, 2004

—3cm Less, 60′, documental, 2003

—Newstime (Zaman al-Akhbar) 54’, Beta SP, documental, 2001

—The Place (al-Saha) 7′, experimental, 1999

—Out of Place (Kharij al-Makan), documental, 1999

—Sinbad is a She, documental, 1999

—Titledeeds from Moses, documental, 1999

—Arab Women Speak Out, documental, 1996

Contacte

Contacte:  azzaelhassan@mac.com

Pàgina web:  https://www.azzaelhassanfilms.com/